Amerykańska firma Ben&Jerry's założona w 1978 roku przez Bena Cohena i Jerry'ego Greenfielda, jest dzisiaj jednym z najbardziej znanych producentów lodów na świecie. Za sukcesem marki stoi jakość oferowanego produktu oraz podejmowane przez nią działania marketingowe, które trudno uznać za standardowe.

W 2008 roku podczas kampanii prezydenckiej Baracka Obamy, wspierająca obóz demokraty firma, zmieniła nazwę swoich lodów czekoladowo-orzechowych na "Yes, Pecan" w nawiązaniu do hasła wyborczego "Yes, We Can".

alt text

Główną siedzibą firmy jest miasto South Burlington w stanie Vermont. W 2009 roku producent zdecydował się na czasową zmianę nazwy lodów "Chubby Hubby" na "Hubby Hubby" i umieszczenie na opakowaniu pary odświętnie ubranych mężczyzn wraz z tęczą w tle dla uczczenia legalizacji małżeństw homoseksualnych w tym stanie.

alt text

W 2011 roku firma Ben&Jerry's wprowadziła smak Schweddy Balls w hołdzie dla pochodzącego z amerykańskiego programu rozrywkowego ”Saturday Night Live" skeczu pod tą samą nazwą. Aktor Alec Baldwin zagrał tam sprzedawcę o nazwisku Schweddy, który oferował ”Schweddy Balls". Wywołało to protesty konserwatywnych grup, które zażądały wycofania lodów ze względu na negatywne konotacje słowa ”balls".

alt text

Dzisiaj odbędzie się premiera nowego produktu firmy Ben&Jerry's, lodów BRRR-ito. Producent zapowiadał w reklamach, iż ”On April 20th, Ben&Jerry's will introduce the BRRR-ito. And you'll see why 4.20 will be exactly like '4.20' ", parodiując tym samym słowa z słynnej reklamy Apple brzmiące: “On January 24th, Apple Computer will introduce the Macintosh. And you’ll see why 1984 won’t be like '1984' ". To nie jedyne nawiązanie do spotu firmy z Cupertino.

Reżyserem oryginalnej reklamy był Ridley Scott, twórca takich klasycznych filmów jak: "Obcy – ósmy pasażer Nostromo" i ”Łowca androidów". Wyreżyserowany przez niego, a przygotowany przez agencję reklamową Chiat Day spot w konwencji nawiązującej do książki ”Rok 1984" George'a Orwella to dzisiaj także klasyk. Jego premiera miała miejsce podczas finału Super Bowl, 22-ego stycznia 1984 roku i zapowiadała nadejście komputera Macintosh, który miał walczyć z rynkową dominacją firmy IBM. Konkurencyjny producent został wyobrażony w tym 60-cio sekundowym filmie pod postacią Orwellowskiego Wielkiego Brata, który wygłaszając przemowę z ekranu kontroluje umysły obywateli. Walkę z systemem podejmuje ubrana w koszulkę z komputerem i logiem Apple kobieta, która niszczy ekran rzucając w niego młotem.

Własną wersję wydarzeń ma producent lodów Ben&Jerry's:

Należy mieć nadzieję, iż Apple wykaże się poczuciem humoru i lody BRRR-ito nie skończą na Cmentarzu Smaków na stronie firmy, gdzie "pochowane" są smaki, które wycofano z produkcji.